Jom ikut Amca... (^_^)

Monday, February 14, 2011

Say no to VALENTINE'S DAY!

Salam isnin... hehehe, pg2 smpai opis trs tgk kalendar... owh 14hb hari ni... eh, velentine's... * tetiba terdetik dlm hati.... ish, istighfar byk2... xbaik smbut velentine ni kan... dh sedia maklum pun... huhuhu... klu nk kira hari kasih syg, xpyh tggu hari mcm ni, hari2 blh jd hari kasih syg, kan.kan.kan... btl x....  jom baca sejarah velentine's day ni haaa...

Sejarah Velentine

Sungguh merupakan hal yang ironis(menyedihkan/tidak sepatutnya terjadi) apabila telinga kita mendengar bahkan kita sendiri 'terjun' dalam perayaan Valentine tersebut tanpa mengetahui sejarah Valentine itu sendiri. Valentine sebenarnya adalah seorang martyr (dalam Islam disebut 'Syuhada') yang kerana kesalahan dan bersifat 'dermawan' maka dia diberi gelaran Saint atau Santo.
Pada tanggal 14 Februari 270 M, St. Valentine dibunuh karena pertentangannya (pertelingkahan) dengan penguasa Romawi pada waktu itu iaitu Raja Claudius II (268 - 270 M). Untuk mengagungkan dia (St. Valentine), yang dianggap sebagai simbol ketabahan, keberanian dan kepasrahan dalam menghadapi cubaan hidup, maka para pengikutnya memperingati kematian St. Valentine sebagai 'upacara keagamaan'.
Tetapi sejak abad 16 M, 'upacara keagamaan' tersebut mulai beransur-ansur hilang dan berubah menjadi 'perayaan bukan keagamaan'. Hari Valentine kemudian dihubungkan dengan pesta jamuan kasih sayang bangsa Romawi kuno yang disebut “Supercalis” yang jatuh pada tanggal 15 Februari.
Setelah orang-orang Romawi itu masuk agama Nasrani(Kristian), pesta 'supercalis'  kemudian dikaitkan dengan upacara kematian St. Valentine. Penerimaan upacara kematian St. Valentine sebagai 'hari kasih sayang' juga dikaitkan dengan kepercayaan orang Eropah bahwa waktu 'kasih sayang' itu mulai bersemi 'bagai burung jantan dan betina' pada tanggal 14 Februari.
Dalam bahasa Perancis Normandia, pada abad pertengahan terdapat kata “Galentine” yang bererti 'galant atau cinta'. Persamaan bunyi antara galentine dan valentine menyebabkan orang berfikir bahwa sebaiknya para pemuda dalam mencari pasangan hidupnya pada tanggal 14 Februari. Dengan berkembangnya zaman, seorang 'martyr' bernama St. Valentino mungkin akan terus bergeser jauh pengertiannya(jauh dari erti yang sebenarnya). Manusia pada zaman sekarang tidak lagi mengetahui dengan jelas asal usul hari Valentine. Di mana pada zaman sekarang ini orang mengenal Valentine lewat (melalui) greeting card, pesta persaudaraan, tukar kado(bertukar-tukar memberi hadiah) dan sebagainya tanpa ingin mengetahui latar belakang sejarahnya lebih dari 1700 tahun yang lalu.
Dari sini dapat diambil kesimpulan bahwa moment(hal/saat/waktu) ini hanyalah tidak lebih bercorak kepercayaan atau animisme belaka yang berusaha merosak 'akidah' muslim dan muslimah sekaligus memperkenalkan gaya hidup barat  dengan kedok percintaan(bertopengkan percintaan), perjodohan dan kasih sayang.

sama2 la kita mengambil iktibar... (-.-)
credit by here...

8 comments:

Akmal Baharuddin said...

sokong!ehe


comelnyeee blog baru..:)

.:. Maa .:. said...

amal: bgs2... heeeee... ala, blog buat yg simple2 je amal... huhuhu

Hezesuze said...

mmg dari dulu tak pernah sambut valentine days nie...

.:. Maa .:. said...

hezusuze: wah... itu yg sepatutnya... heee

Pinky Pink said...

betul tu...

.:. Maa .:. said...

pinki pink... hehehe.... jom sama2 boikot ;p

The greatest gift said...

betul tu...dulu husband tegur (masa mula-mula kawin), kita jangan sambut valentine day ni. Kena sayang hari-hari buka sayang hanya pada hari-hari tertentu

.:. Maa .:. said...

the greatest gift: btl tu... sya dulu2 pun mcm xberapa phm... perasaan nk n xnk smbut sama byk je... skrg dh clear.... heeee

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...