Jom ikut Amca... (^_^)

Tuesday, May 24, 2011

supplements

aii.... lama xupdate. semenjak dua menjak ni, cuaca berubah2 kan, ada pns terik gitu, pastu ptg hujan ribut..... huhuhuhu.... Alhamdulillah.... hehehehe (muqaddimah yg bgs kan ;p)

Sebenarnya nk cite psl supplement n berat i yg jap naik, jap turun neh, rasa cam gemok dh, tp timbang xpnh la >47kg.... huhuhuhu... kang obesiti lak ;p hurm.... cane nk dptkan berat yg ideal n statik je hah... hari2 mam roti canai la, nasi lemak la.... mc D la, haduiii.... apa cer.... dlm hati duk bertekad, nk mkn yg seimbang jerk, tp xpnh dpt ikuti tekad itu.... kikikiki ;p.... umur dh makin byk neh, baru terpikir nk mkn yg sht2... xnk mkn fastfood selalu sgt, xnk mkn jajan, manis2, myk2 n lemak2 tepu.... tp mkn jgk.... cane ni... ni pun duk tgh survey2 apakah supplement yg baguzzzz utk diamalkan.... ngeeee~~~~ ada cadangan x? (-.-) tp sehingga kini, makanan yg nk dielakkan itula masih diamalkan.... help me.

sekadar hiasan... ;p 

dan setelah lama duk riki2 apa supplement yg nk diamalkan, tup2 amca yg dpt.... hehehe. kebetulan je, ri tu g klinik jmpa doc nk minta krim ruam for amca, tnya sekali vitamin yg baik utk hero ni, dia suggest le syrup Appeton wif Lysine ni. trs g cari cpt2 kt farmasi.... hehehehehe, Alhamdulillah, amca skrg pntang tgk ubat, nk mkn ulang2.... aiyork.... xbley la mkn byk skaligus cyg ye.... ngeeee.... makin byk le mknnya. xleh stop dr mkn, apa2 aje kena standby makanannya.... Alhamdulillah, cpt besar yea ;) maklumlah, mkn vitamin ni lg bertambah seleranya...

ni haa... bgs utk kanak2 yg aktif n sdg membesar... hehehe. tq doc soraya ;p


gmbr si tecit yg lasak ni wajib ada ye... hihihihi
tgh mam kepok...


Thursday, May 19, 2011

Doyan oh Doyan

Salam, setelah sekian lama menunggu detik2 ini, akhirnya mlm td tercapai gak aku ngap doyan.... muhahahahaha..... heaven! tp lmbt sket tuan pnya sponsor dtg, kul 8.30pm baru smpai 3 plastik doyan.... adeh, nyaris2 dh nk majuk, hahahaha.... ngantuk nunggunya.... erm, 10 biji smlm duk ngadap ramai2.... tp xabis pong.... w/pun sgt ngeri dgr harganya.... tp buat2 xtau je la, asal sdp sudaaa..... ;p

sebahagiannya.... (^_^)

peace... suka pnya psl dpt mkn doyan ;p

hasil yg lumayan... ;p xpela harga ratus2 pong..... huhuhuhu ;/

erm, kebetulan time ni my parents ada, meriah la sket. tp xsmpt nk snap. smua tumpu kat durian neh. maklumla bkn sng nk mkn ramai2 ni kan. ada pulak pulut durian, xsmpat gk nk amik gambo. masing2 mkn je laju2.... hihihihi.... amca lak xnak... errkkk adakah xsuka atau lum pndai mkn..... cane ni papa.... ekekekeke... tqvm pd yg belaja. Alhamdulillah.... kenyang.... (^_^)


Monday, May 9, 2011

My besday...

Salam, semalam 8hb Mei, jadinya genap suda umur ku 29 tahun... addeh... sudah lewat 20an ooo.... last year sambut besday di umur 20an... hurm... jap je masa berlalu, igt lagi masuk keja sini umur 23 tahun... muda trang tang tang tu...  ngeeeeeeee~~~~. ;p

Alhamdulillah, bertemu jodoh disini, keja sini, menetap sini, beranak sini... smua sini... (^_^). hehehe. lari topik lak. tqvm to my hubby, tgh2 mlm wish besday.... sekali hari ibu tu... ekekekeke. xlupa pd adik beradik ku yg disayangi, byna, knani, kyah. masing2 tiap taun berebut2 nk wish plg awl.... hahahahahaha... tq2. hadiah tu jgn buat2 lupa lak ye kamo2.... aku tggu neh. ;p amboi, mentang2 masing2 duk jauh, ada yg ngelat nih.... kikikikiki

erm umur dah 29 ni, anak baru sorang, hehehe. xpe. Alhamdulillah.... sgt bersyukur dgn apa yg dh ada skrg. tq lg pd hubby yg sama2 berusaha utk kita smpai tahap sekarang. *tetiba ayt skema jerk.... ;p 

semalam dh ptg pun baru kami 3 beranak kuar. tggu ank teruna bgn tdo. lama tol dia tdo. mkn masa 3jam lbh.... hehehehe, xpe2. pastu kami siap2 g JJ seremban je jln2. smpai je, sementara aku duk pilih2 hangbeg n sandal, papa ligat duk mengejo amca. lawak je. bising suara dia, amca xpela. siap lari2 bwh gantung baju2 tu... adoi... papa yg semput. lasak tul la si tecit tu. then xblh lama, klu x amca lg seronok berlari2. ambik je cpt2 mana yg bekenan, trs cergasss.... nk mkn pun tangguh dulu. sbb tgk amca dh xnak pegang. bahaya2. huhuhuhu. tp okla, walaupn soping cpt2, aku blh senyum dh sbb dpt apa yg nk... kikikiki. tqvm my hubby yg sanggup bwk pegi situ sini nk beli brg i yg agk2 ssh nk bekenan sesuatu brg nih..... haish. . (^_^)

Darah Rendah


Salam, dari hari Jumaat mggu lepas, tiba2 rasa kepala pusing, muntah2 peluh sejuk n gigil2... adoi... xlaratnya aku... tp msk opis gk. byk benda kena setel, lg2 bila dlm menanggung tugas ni... ptg blk keja, cek doc, katanya darah rendah... adoi.... makin menjadi2 nih smpai la pg ni masih ting tong kepala... bila dicari2 n dirujuk ngn atok gugel, ni le hasilnya... ermmm... mmg btl simptom2 itu.... cane ni, esk exam -.-
darah rendah itu adalah
Tekanan darah setiap orang dikawal sistem tersendiri yang membabitkan kawalan utama di otak, jantung, buah pinggang dan rangsangan di dalam salur darah menyebabkan situasi yang stabil membolehkan aliran darah yang berpatutan ke organ dalam badan. Tekanan darah yang normal ialah lebih kurang 90-120 mmHg pada tahap sistolik dan diastoliknya ialah antara 60-80 mmHg. Ada orang yang mempunyai tekanan darah 90/50 dan tidak mengalami masalah kerana ini adalah keadaan normal untuknya.
Jika tekanan darah rendah, darah tidak dapat dipam ke organ badan dengan efektif. Sebagai contoh, jika tekanan darah tidak sampai ke otak dengan secukupnya, otak tidak menerima oksigen dan nutrien yang ia kehendaki menyebabkan seseorang itu terasa pening, melayang dan hendak pitam. Ini sering dialami bila seseorang itu bangun dari duduk atau baring kerana kebanyakan darah berkumpul di bahagian bawah badan. Kebiasaannya, badan akan terus menyesuaikan keadaan ini sehingga kita tidak akan merasai apa-apa perbezaan. Tetapi seseorang yang sudah rendah tekanan darah tidak dapat memberi respons yang sepatutnya dan akan mengalami simtom yang tersebut diatas.
Antara penyebab tekanan darah yang rendah termasuk kekurangan volum darah, iaitu jumlah cecair mengalir dalam saluran darah yang boleh terjadi seperti dalam kes trauma atau perdarahan tidak terkawal ketika pembedahan, dehidrasi yang akan mengurangkan kandungan cecair dalam badan boleh berlaku dalam kes muntah yang teruk, cirit-birit atau demam tinggi. Masalah jantung seperti kadar jantung yang rendah atau terlalu cepat, otot-otot jantung yang lemah boleh menurunkan tekanan darah.
Jika apa yang saudari alami rasa pening atau hendak pitam bila bertukar kedudukan seperti penjelasan di atas dan tidak mengalami apa-apa masalah yang lain, anda mempunyai keadaan yang dipanggil tekanan darah rendah ortostatik ('orthostatic hypotension' atau ia juga dikenali sebagai 'postural hypotension'). Keadaan tidak ada rawatan kerana tekanan darah akan pulih bila anda duduk atau baring kembali. Cuma anda harus berhati-hati - jangan bangun dengan cepat, lakukan ia dengan perlahan-lahan supaya badan dapat menyesuaikan tekanan darah kepada posisi yang baru.
Bagaimanapun anda perlu mendapatkan pendapat pakar untuk meneliti simptom dengan keseluruhannya, kerana ada juga masalah lain seperti ketumbuhan atau penyakit di otak yang boleh menyebabkan simptom sama.

*apa pencegahannya ye.... hm -.-

Thursday, May 5, 2011

Botol Susu Bayi Polikarbonat diharamkan mulai 1 Mac 2012

Jom baca... penting ni...

 Botol Susu Bayi Polikarbonat Diharamkan Mulai 1 Mac 2012

Berkuatkuasa 1 Mac 2012, kerajaan mengharamkan penjualan botol susu bayi polikarbonat yang mengandungi Bisphenol A, BPA.

Menurut Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai, pengharaman itu diputuskan jemaah menteri pada 2 Mac lalu sebagai langkah berjaga-jaga.

Menurutnya, sehingga kini tiada bukti saintifik yang kukuh menunjukkan botol susu itu adalah selamat untuk digunakan golongan berisiko tinggi terutamanya bayi dan kanak-kanak.

Kerajaan memberi tempoh satu tahun untuk memastikan tindakan pengharaman itu dilaksanakan dengan lancar secara berperingkat. 

Menurut laporan, polikarbonat adalah plastik yang digunakan dalam pembuatan botol susu bayi dan 'Bisphenol A' ialah bahan kimia industri yang ditambah dalam botol susu bayi polikarbonat untuk menjadikannya keras dan lutsinar.- sumber

** Tindakan pengharaman ini akan dilaksanakan secara berperingkat dan pihak industri diberi tempoh masa satu (1) tahun untuk membuat persediaan bagi keperluan pertukaran atau pembelian mesin dan penggunaan bahan mentah yang sesuai.

PANDUAN PENGGUNAAN BOTOL SUSU BAYI POLIKARBONAT

a) Kenalpasti Botol Susu Bayi Polikarbonat

Botol susu bayi polikarbonat bersifat keras dan lutsinar di mana ianya mengandungi Bisphenol A (BPA). Botol susu ini boleh dikenalpasti melalui kod identifikasi plastik yang biasa didapati di bawah botol susu bayi seperti berikut:


Botol susu bayi yang bebas BPA biasanya dilabelkan dengan perkataan ‘BPA free’ atau bebas BPA.


p/s:

Botol yang my Nuha guna adalah dari jenama Pureen - BPA FREE .Harganya tak silap tak sampai pun RM10.

Produk lain yang BPA FREE adalah seperti berikut :-


Anakku -green together , credit : here 
 
NUK



Korang ada lagi jenama botol BPA Free nak ditambah disini??
 Boleh aku updatekan untuk kepentingan bersama..


b) Pengendalian Botol Susu Bayi Polikarbonat

1) Steril botol susu bayi polikarbonat mengikut arahan pengendalian yang terdapat pada label atau yang diberikan oleh pengeluar sekiranya ada. Jika tiada, pengguna perlu merendam botol susu bayi polikarbonat dalam air yang mendidih selama 5 hingga 10 minit.

2) Elakkan menggunakan air panas secara terus dalam botol susu bayi polikarbonat untuk membancuh susu.

3) Guna peralatan mencuci botol susu yang sesuai seperti span dan berus yang lembut bagi mengelakkan permukaan dalam menjadi rosak dan bercalar.

4) Sentiasa periksa permukaan dalam botol susu dan sekiranya terdapat kesan calar atau rosak, botol susu perlu diganti. Sekiranya tiada kerosakan, botol susu perlu diganti setiap 6 bulan.

Namun, pengguna juga boleh membuat pilihan awal dengan menukarkan penggunaan botol susu bayi polikarbonat kepada botol susu bayi yang bebas BPA mengikut kemampuan masing-masing. Terdapat pelbagai alternatif botol susu bayi di pasaran yang diperbuat daripada polypropylene (PP), polyethersulfone (PES), polyamides (PA), kaca dan lain-lain.


Maklumat lanjut :Sekiranya korang perlukan maklumat lanjut, hubungi Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan di talian 03-88833652/ 88833653/88833655 atau melayari laman web http://moh.gov.my/ atauhttp://fsq.moh.gov.my/.

p/s:

credit  :

Artikel yang aku kongsi ni yang diambil dari dan sini.



Tuesday, May 3, 2011

Fenomena Justin Bieber in Malaysia

Hehehehe... sj letak tajuk gempak sket...

memandangkan baru2 ni kecoh ngn justin bieber buat konsert gempak kat KL, semua cite pasal dia kan.... kikikiki, maklumla bdk remaja tu tiba2 jd glamer seluruh dunia... semua nk serbu... adeh, ntah leeer.... Amca pun ada gaya justin bieber tau... ni haa..... ;p

hihihihi, ada x, ada x.... sian dia nk minum pun kena kaco... ♥

tu,tu,tu, tgk lg.... dh di touch up oleh papanya... heeeee... keja mama snap je ye ;p

lg.... hehehehehe, sowi ye cyg. (^_^)


wakakakaka.... sama la sket2 tang rambut tu.... kuikuikuikui ;p


Kenduri Kendara

Salam. sblm tu nk sowi to leen, cilok tajuk...kikikiki

Cuti 3 hari bebaru ni, kami 3 beranak blk ke Taiping, then berkesempatan la pegi kenduri kawen opismate syazwan @ Kemunting kg lin mama waidaa'... huhuhuhu. dh lama rasa xg kenduri kwn2... kikikiki.... mmg dh plan dr dpt kad jemputan lg pun, kebetulan time blk Taiping, ok sgt la kan... so, pada hari kejadian, jeng! jeng! jeng! hehehe, xjmpa cr kg daaaa..... my hubby lak lupa jln ke Kg. Pinang tu. kad pun xbwk. msg lin mintak alamat je... adoi, cari2 xjmpa, byk kali gk benti tnya org. last2, jmpa gak... tu pun hampir surrender beb... xlarat dh. hujan lak tu... tp ada gk rasa ralat, hadiah dh beli.... kikikiki... xpe2 slmt pun smpai... emmm smpai je, amca tdo. sian dia, ngantuk dr umh lg.. jmpa pengantin dlu, trs mkn... pastu tggu2 manala mama waidaa' ni, lmbt tul. smpt gk amik gmbo ngn pengantin, sweet gitu ye wan. hahahaha... malu2 je ;p. dh nk blk baru nmpak kelibat org jauh, lin tu ha.... katanya tggu waidaa' bgn tdo, ye ke... ntah2 walid waidaa' yg tdo, ;p jom tgk gmbr penanten... 


sian la haiiii ank bujangku, mamai tu baru je tdo xsmpai bape minit, dh jg...

diam je, xnk mkn apa2 pun... tp nasib baik la xmeragam xcukup tdo...

sblm blk, smpt posing ngn penantin ni... heeeee ;)

yeeaaayy! ni la kuarga aye... sepasang cahaya mata.... ekekekekek...
upssss.... pinjam ank dara lin aje, (^_^)

oke.... itu aje, bai...
 ♥ Selamat Pengantin Baru ♥

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...