Jom ikut Amca... (^_^)

Tuesday, November 27, 2012

36 minggu... fuhhh -.-

neves+debar2+takut+teruja....

erm tu perasan campur2 skrg ni... latest checkup smua baik2 sj. brt bdn, hb, scan baby n berat baby.... Alhamdulillah smua ok2 sj... kali ni i rasa xbyk problem sgt... 1st dulu masalah hb rendah ketara sgt... kali ni nop. syukur sgt2... mungkin sbb pemakanan kot. preggy kali ni i lgsung xmkn ubt klinik yg byk2 tu. klinik xbg pn sbb i xnk. kang bazir je... just obimin sj smpai skrg+ kalsium+neurogain. cukupla. lain2 jg mkn je la...

dh msk 36minggu, kena jaga2 la... yg 1st dulu 37 minggu si hero amsyar kuar dh... brg2 baby  n mama baby insyaAllah dh ok rasanya... tinggal sikit2 je brg mama yg lum setel. mlm td sempat gk beli set bersalin. duk tangguh2 je kan, last2 buat keputusan utk amik jenama yg sama masa bersalin 1st dulu. jenama ST. bg i, ok je n xde apa2 effect pd baby... yg pasti i rasa cpt sht n segar semula.... dh xsmpt nk pk n riki2 jenama lain. xpela. ;)

skrg pk utk booking hosp je lg. itu penting klu nk bersalin luar daerah ye.... adeh, tunggu srt refer dr kk pnya la lama. kang xpsl kena tolak lak... sbr je la. haa 1 lagi, jantina baby.... eermmm insyaAllah, confirm sepertimana yg dh dimaklumkn... list utk nama2 pilihan juga suda standby ;)

dalam keadaan kerja ditempat baru ditambah kekangan masa dan kerja kat sini buat i makin aktif n lasak... adeh, time terkejar2 xrasa apapn, dh blk umh landing2 baru lenguh2 1 bdn. tp tu normal kot utk minggu2 terakhir ni. xpe, i yakin klu kita lasak dihujung2 mggu ni mudah utk bersalin... btl kn... hihihi...

k, la. doakan yg baik2 utk sya dan baby bakal lahir ni ye. insyaAllah... masa itu akan tiba.... fuuuhhhh takut -.-

Wednesday, November 21, 2012

xde masa. xde mood. xde idea.

haish, byk benda nk msk sini... tp tajuk kt ats tu mengatasi segala.... lg2 keadaan i yg dh 35minggu, termengah2 ni... huhuhu... ditambah lg pertukaran jabatan ditempat baru yg memerlukan masa yg padat n ketat.... ;)

k, la nanti dh agk lapang2 sikit... sambung stori lg... rindu kt blog yg kdg2 terlupa nk buka ni... hihihi.... bebai..

Friday, November 2, 2012

Persediaan 4 my 2nd baby...

minggu ni dh masuk minggu ke 32... dh 8 bulan... pk2, dh xlama lg nk cukup bulan si tecit dlm peyut ni... brg2nya pun dh ready sekadarnya... yela, ank 2nd... smua brg dh sedia ada... hihihihi

yg 1st dulu, 4 bulan dh beli sikit2 brg2 baby... pnya smgt... hihihihi... dh mula mengumpul baju bajan, brg2 dia.... ;p tp utk yg ke-2 ni memandangkan brg2 besar dh ada n elok lg, blh guna blk la kan.... mcm tilam, babycot, walker siap ada 2 lg, buaian, kelambu, even baju2 abg am yg belambak masa baby yg msh ok lg blh di recycle jgk, sbbnya kami dpt bayangn yg 2nd baby ni geng lasak abgnya jgk.... hehehehe.... insyaAllah... eermm jimat2. apapn tggu pengesahannya scan lg next week... insyaAllah rasa dh btl ;)

tp dlm berjimat2, tu byk pk dlm kepala nk tambah itu ini, xke membazir... ntah baby nk guna ke x lum tentu....hhmm nafsu btl kan... tp 2 org my sis tu dh tnya awal2, nk dorg sponsor apa... hihihi best2... pemurah tul. i je lum pk apa yg nk mintak. mcm nak baby rocker... tp baby guna x... eemm. masa amsyar dulu blh la nk demand itu ini, skrg apa ntah yg agk perlu pun tatau... xpela, blh pk2 lg. owh i dh list untuk 2nd baby ni mungkin yg perlu ni je kot...

♥ 4 mybaby ♥

1. baju hari2... -done.
2. baju tdo -done.
3. selimut -done.
4. towel -done.
5. pempers -done.
6. kelengkapan mandi -done.
7. krim ruam/myk yuyi
8. minyak baby/bedak ruam/wet tisu/tisu -done.
9. sarung tgn/kaki -done.
10. FM (standby yg kecik je)
11. botol susu tecit/puting pegeon
12. set sarung cadar/bantal - done.

 tu je kot yg terpikir skrg... ada pendapat x... tetiba jd blur ni...

♥ 4 mama.... ♥

1. set bersalin (dulu mkn sendayu tinggi ammy 60 days... ni tgh pk lg.)
2. manternity pads -done
3. bekung (dh ada yg dulunye style, igt nk cr yg moden...huhuhuuhu)
4. servis spectra - done  
5. herba herb pati halia - done
6. stokin cumil - done ;)

ok dh kot... lain2 brg dh ada insyaAllah...

Wednesday, October 31, 2012

servis spectra 3



lama dh nk servis spectra i tu... sejak mula2 tau preggy lg. tp duk tangguh2 je, smpai skrg dh msk 8bulan baru hegeh2 nk buat itu ini... huhuhuhu... biasa la kan.... i cari2 kt internet, kt mana tmpt servis spectra ni. then jmpa la 1 tempat kat subang jaya ni... jauh lahai klu di pk kan.... nk anta tu 1 hal, w/pun my hubby ckp klu nk htr sana blh je.... tp jauhla klu dr nilai ni kn. i kol dulu syrkt Histopoint tu, then ckp ngn org sana, dorg kata biasa ramai yg pos je... nasib baik... n servisnya mkn masa xlama utk dorg pos blk.... hhmmm cun la tu kn.

ok, dlm keadaan mcm ni i tgh pk nk setelkn apa yg lum setel je. blk umh siap2 kan set dia n balut kemas2.... then pos sana. harap xde masalah ler.... klu ada pun sikit2 je... kos servis biasa katanya rm40.00 sj. kecuali lah ada brg2 yg kena di tukar... xtau camana lg ni, xpela. htr dulu. tu yg penting. sgt berguna ooo spectra ni dlm pantang... so, setelkn je....  nantila tgk hasilnya cane....

spectra i ni ssh nk cr tmpt servisnya sbb beli kt tgn kwn, bkn kat kedainya.... klu kt kedainya sngla servis htr kedai je kan. jenuh nk gugel mana tmpt servisnya... nasib baik jmpa gk... satu2nya tempt servis dia kt subang jaya ni. tingat lak dlm pantang dulu, i mmg xstandby awl beli pam sblm bersalin. ye la, pk2 kita pantang sama baby kan, mesti xguna benda tu... tup2 tiba masanya, mmg azab nk menahan sakit... terpaksa gk my hubby beli dulu yg manual kt farmasi. nagesh nk tahan skt...huhuhuhu ;/  then abs pantang baru beli yg elok skit.

owh, kpd yg cari tempat nk servis ni, ni alamat n no tel dia... moga dpt tlg kwn2 sana yg tgh cr tmpt servis. nk beli kt sana pun blh. mcm pembekal gitu la... owh blh jgk srh despatch dorg amik n htr, tp kt kwsn dkt2 aje ler... hm pos je la sini,

HISTOPOINT SDN. BHD.
NO. 41, JLN SS 18/6
SUBANG JAYA,SEL.
O3-56317288

k la,done.... moga baik2 aje.... ;)

Wednesday, October 24, 2012

checkup 30 minggu...

owh... baby dlm peyut dh 30mggu... jap je rasa, n mggu ni dh nk msk 31 minggu dh pun. xsmpai 10 mggu lg duenya.... OMG takuiiit leer.... fuuhhh, seram2 -.-

2nd preggy ni, perut xberapa bsr sgt. bdn je membesar... huhuhuhu... klu nk dibandingkan yg 1st dulu, 7bulan lbh perut dh sarat sgt dh.... tp yg ni x. cuma dpt rasa baby dh penuh n padat dlm perut mama... hihihi...

ok, isnin baru ni checkup 30 mggu, n nurse yg plg simple checkup i... xsmpai 5 minit dh setel. tggu bkn main lama, 3jam lbh tu.... sabo je ler.... Alhamdulillah, smua ok. baby pun membesar dgn baik.... n sekarang dh kena checkup 2mggu sekali.... 

eermmm, 34mggu repeat scan @ kk. byk kali plk kali ni i ada appoiment ngn doc... masa 28mggu dh scan... bgs3.... hihihihi. eermm persiapan baby dh ready, brg2 n bajunya rasa dh ok kot. sekadarnya aje. brg2 abgnya msh byk n elok2 lg.... cuma persiapan lps bersalin mamanya je lum standby.... igt nk tkr set bersalin, tp yg i bekenan harga nya lbh kurang rm400 lbh.... haiyaaaaaaaaaa..... kena pk byk byk byk byk byk kali.... -.-

ok, doakan smuanya baik2 aje ye.... wassalam.... ;)

Tuesday, October 23, 2012

Perbualan bayi sebelum dilahirkan...


Baca dan hayati kisah di bawah ini. Fahami mesej yang cuba disampaikan. Dan paling penting, amalkan ilmu yang anda dapat.
Adalah dikisahkan….pada ketika seorang bayi akan dilahirkan ke dunia nyata.
Bayi itu bertanya kepada Tuhan : “Para malaikat di sini mengatakan bahawa besok Engkau akan mengirimkan saya ke dunia, tetapi bagaimana cara saya hidup di sana? Saya begitu kecil dan lemah.”
Tuhan menjawab: “Aku telah memilih satu malaikat untukmu. Dia akan menjaga dan mengasihimu dengan sepenuh hatinya.”

Bayi bertanya lagi: “Tetapi disini, didalam syurga ini, apa yang saya lakukan hanyalah bernyanyi, bermain dan tertawa…Inikan sudah cukup bagi saya untuk berbahagia.”
Tuhan menjawab: “Malaikat mu nanti akan bernyanyi dan tersenyum untukmu setiap hari. Dan kamu akan merasakan kehangatan cintanya dan menjadi lebih berbahagia di sana”

Bayi bertanya lagi: “Bagaimana mungkin saya dapat memahami orang-orang bercakap dengan saya sedangkan saya tidak memahami bahasa mereka?”
Tuhan menjawab: “Malaikatmu akan berbicara kepadamu dengan bahasa yang paling indah yang pernah kamu dengar. Dan dengan penuh kesabaran dan perhatian. Dia akan mengajar kepadamu cara untuk berkata-kata.”

Bayi bertanya lagi: “Apakah yang boleh saya lakukan ketika saya ingin berbicara kepadaMu?”
Tuhan menjawab: “Malaikatmu akan mengajarkan bagaimana cara kamu berdoa dan bermunajat kepadaKu.”

Bayi bertanya lagi:”Saya mendengar bahawa di Bumi banyak orang jahat. Siapa yang akan melindungi saya nanti?”
Tuhan menjawab: “Malaikatmu lah yang akan melindungimu, walaupun mungkin jiwa dan raga terpaksa dikorbankannya.’

Bayi bertanya lagi: “Tapi, saya pasti akan merasa sedih kerana tidak lagi dapat melihatMu lagi.”
Tuhan menjawab: “Malaikatmu akan menceritakan kepadamu tentang Aku dan akan mengajarkan bagaimana kamu nanti akan kembali juga kepadaKu, walaupun sesungguhnya Aku akan sentiasa disisimu.”

Pada saat itu, Syurga begitu tenang dan hening sehingga suara dari Bumi dapat jelas kedengaran.
Dan sang bayi bertanya perlahan : “Tuhan, jika saya terpaksa pergi sekarang ini, bolehkah Kamu khabarkan kepadaku nama malaikat yang Kamu maksudkan itu?”
Tuhan menjawab: “Kamu akan memanggil malaikatmu itu sebagai “IBU”. Maka ingatlah, sentiasa kamu berkasih sayang dengannya dan menghargai setiap pengorbanan ibu mu. Berbakti, berdoa dan cintailah dia sepanjang masa. Dialah satu-satunya harta mu yang tiada galang gantinya, dunia mahupun akhirat. ”

Dan untuk para ibu, ingatlah kisah ini dikala kamu hilang sabar dengan karenah anak-anak mu yang sedang membesar. Sesungguh nya Syurga itu dibawah telapak kakimu. 
Sucikanlah 4 perkara dengan 4 perkara :
Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan
Lidahmu basah dengan berzikir kepada Penciptamu

Hatimu takut dan gementar kepada kehebatan Robb mu
Dosa-dosa mu yang lalu dengan taubat kepada Dzat yang Memiliki mu


info sini...

Sunday, October 14, 2012

Fakta tentang kelahiran...



wallahuallam... (-___-)



Wednesday, October 3, 2012

owh my prince.... -.-

hhmmm, pg2 td lg dh ssh hati... pk kan my prince Amsyar yg kena ruam/alergic 1 bdn dr ptg smlm... mlm td dh pegi klinik, mkn ubat dh n sapu calamine lotion 1 bdn... nasib la mlm td dia tdo lena n xde garu.... mata 2-2 bgkak... xtau la mana kena smlm, cuma ptg smlm smpai umh dia men basikal je luar pgr ngn jiran sblh... abs tu dh gatal2....  risaunya... -.-

pg td mcm dh kurang sikit, tp ruam2 kt bdn dia ada lg... xsdp ati dh i, amsyar kulit sgt sensitif, xblh slh mkn sikit, even kena nyamuk pun berhari2 nk hilang tanda tu.... hhurm... baru jp td bbsitter kol, mata dia bgkak blk 2-2... sbb i dh pesan, klu nmpk alergicnya ada blk trs kol i... sshnya hati... hrp xde apa la... 

lmbt plk masa berlalu hari ni, nk blk cpt n amik hero... amsyar oh amsyar, bila dia skt, i plg xsng ddk... n serba xkena jadinya.... fuuuhhhhhhh.... -.-


Tuesday, October 2, 2012

Abg am n da rabbit wonderland... ;)

ni cite hujung minggu kami yg lps, kt usim kan ada icep, so jumaat n sabtu lps kami sempatla singgah jp tgk2 apa yg ada smbil bwk si tecit amsyar jln2.... kt situ plk ada kandang arnab yg utk dijual jgk disamping buat pameran bg sape2 msk klu minat.... hhaaaa apa lg, tgk si amsyar mula2 takut, tp lama2 seronok lak dia nk msk dlm. i msk skali teman, tp duk tepi2 je.... pnya la seronok, pegang rabbit tu, bg mkn n bape kali smbg2 nk carrot, bila rabbit dtg kerumun dia, dia ckp 'oiii geli laaaaaaaaaa...' hehehe, bila arnab lari2 xnk mkn dia jerit ckp 'rabbit.... mkn laaaaaaa...' haish bising la dgn suara dia je... kelakar pn ada.... ;)

hhmmm dh abs bg mkn, blk.... tp kt umh kan main duk sebut2 nk abbit, nk abbit.... mlm tu kami kuar lg, msk lg dlm tu. haa skali msk rm3 je, tp nk tggu dia penat tu boring gk la... lompat2... smpai papa nyaris2 nk beli sepasang.... sepasang harga dia rm135+sangkar dia+makanan+bks air...

blk umh, pk pnya pk... dh set dlm kepala nk beli... smpai sana, dgr dr penjaga tu ckp arnab penjagaan agk cerewet, mkn byk, xblh stress, kena cucuk vaksin, klu nk selamat pasang cip (apa ntah nama cip utk,klu hlg sng cari), klu beli sekor dia cpt mati, sbb dia sunyi.... halamak aii... sensitif pnya jiwa arnab, i pk2 cane klu kami blk kg ke, xperasan dia stress ke, tgk2 dh mati. xsanggup la kang sedih.... trs xjd beli.... sape2 ada arnab leh share ye... i pn suka gk sbnrnya.... ;)

oleh sbb itu, ayt bahasa melayu tu ;p kami tangguh dulu nk beli, spjg jumaat n sabtu 3,4 round gk rasanya amsyar msk main ngn rabbit2 tu. xpuas ngn mama papanya bwk, ngn maklong plk dia pegi.. smpai bulu dh naik ke rambutnya... risau gk, tp sbb penjaga tu kata smua arnab2 tu dh dicucuk vaksin n slmt dr kuman2, i yakin sikit.... blk umh trs mandi lama2 ;)

ok la, tgk gmbr bdk yg gumbira main ngn rabbit ni... ;)

mula2 smpai, tkt2 lg tu...


bg carrot pun jauh2 je, pastu dia lps carrot tu... geli geleman...


tgk tu, pnya jauh tkt nk rapat... hihihi

'abg... nyuuummmmm...' mama paksa nyuumm, nk snap. heee ;)

lagi... makin berani dh... ;)

'abg... tgk mama jap...' hihihihi ikut arahan ni ;p

sibuk minta carrot lg, 'nk aji... nk aji...' 

erm time ni amca ler plg lama duk dlm, org lain xde sgt..



gmbar bawah ni pegi sebelah malamnya plk, sambil2 nk tgk nasyid n artis mana dtg, skali kena byr tiket... artis pun xbest mana pun... huhuhu, trs round2 tgk kedai... si tecit ni lak nk abbit... nk abbit... mula2 i buat do no je, duk ulang2 je dia, bg gk ler msk... -.-

mlm2 bebudak agk ramai, ngn mak bdk skali msk... ;)

tgh paksa abbit mkn, siap tarik2 leher lg.... mana xnya... abbit xlyn sgt, dh kekenyangan... ramai yg bg mkn... 

ni, mgsa yg kena paksa... siap dia ckp 'mkn laaa... mkn laaa...' hihihihi ;)

ni penjaga rabbit dlm tu, dh kenal amsyar... amsyar pun siap paksa2 bro tu amik rabbit nk pegang katanya... 'tak ini... tak ini...' suruh letak kt kusi tu... lyn je laaa... dh dia customer plg lama dlm tu...

pas kuar, mama paksa ddk amik gmbo. buat2 muka sedih nk abbit aji... duk ulg2 tu... peluh2 dh pun...


haa tgk pn kamera, bam2 nya mama sayaaa.......... -.-

Thursday, September 27, 2012

almost 27 week... trimester ke-3 sudaaa...

Bayi anda sekarang berat 2 paun / 875 gram dan berukuran 14.5 inci / 36.6 sentimeter dari kepala ke jari kaki. Matanya membuka dan menutup, dan dia tidur dan berjaga mengikut jarak masa yang teratur dan mungkin menghisap jari dan ibu jari. 

itu ayat bila search 'baby 27 minggu'

Fuhh... sekejapan sj masa berlalu, dh masuk 27 minggu my baby in my womb... huhuhu... nevesnya, walaupn ni 2nd time. tkt gk mcm yg 1st... seminggu lg cukup 7 bulan... tinggal lg 13 minggu utk smpai ke 'duenya'... klu terawal, xsmpai 13mggu la kot... adeh, risau... -.-

persiapan baby, lgsung xde apa2 lg.... tp mungkin yg 2nd ni xbyk brg2nya mcm yg 1st kan... sbb brg2 abg am nya byk n xjejas apa2 pun lg... cuma nk tambah sikit2 je. sbb tu lengah2 je nk beli... xpe, insyaAllah ada masa lg ;)

klu tnya perasaan skrg, mmg la xsbr nk jmpa si tecit ni kuar kan... dlm masa sama campur2 tkt dlm keterujaannya tu.... adesss, i ni byk mengugel baca mcm2.... pastu mula la takut. selalu camtu... bila dh byk tau, ssh hati lak jadinya.... xpela, redha je... think +ve. klu pengalaman yg 1st tu, hhhhhhhhmmmmm sakiiiiiiiitttt xterkata... eerkkk sesak dada... -.-

next week scan @ kk. masa yg ditunggu2, suka scan kt kk sbb jelas n canggih.... xcam klinik panel... hihihi insyaAllah akan diupdate kemudian...

owh persiapan mamanya pun lg xready apa2, kena jgk tu sediakan beberapa brg penting... erm, xpe2 insyaAllah smuanya kan baik2... doakan sya... ;)

marilah kita menambah pengetahuan bila menjelang trimester ke-3 ini, hasil mengugel sya.... hehehe... klu rajin, bacalah, bgs ni... ;)

Tips menjelang trimester ketiga ni:
  • jangan makan makanan yg mengandungi kadar garam yang tinggi..kerana boleh menyebabkan krem apabila penumpukan garam boleh menyekat aliran darah ke kaki.

  • buat exercise seperti berenang untuk mengelakkan krem

  • Hindari perubahan suhu yg drastik kerana pada masa ini pembuluh darah ibu berada pada titik kepekaan yg berlebihan sehingga menjadi sensitif. keadaan ini akan membuatkan si ibu menjd cepat lelah.

  • Waktu tidur mengiring ke kiri supaya peredaran darah lancar

  • Kalau terasa nak buang air kecil jangan tahan kerana boleh menyebabkan infection pd saluran kencing.

  • bykkan istirahat dengan urutan-urutan lembut dan aromaterapi untuk ketenangan.

Janin :
Minggu ini adalah awal dari trimester ketiga. Sekarang berat janin mencapai 900 -1000 g dengan panjang janin dari kepala ke tumit sekitar 34 cm. Janin makan dan tidur teratur... Otak janin berkembang sangat progresif..sebab tu disarankan makan minyak ikan pada trimester ketiga... Telinga janin masih diliputi oleh verniks kaseosa yang melindungi janin dari cairan ketuban sehingga suara yang mereka dengar masih berdengung. Apabila janin lahir minggu ini, kemungkinan bertahan hidup adalah 85% dengan bantuan medis.

Ibu :
Rahim Ibu berada 7 cm diatas pusar atau 27 cm diatas tulang pubis atau tulang kemaluan. Karena rahim semakin membesar dan sudah dekat dengan paru sekarang, maka paru-paru Ibu tidak dapat mengembang sempurna sehingga terkadang Ibu merasakan sedikit sesak napas.

Payudara Ibu sudah membesar sejak awal kehamilan dan semakin bertambah berat saat ini. Ingatlah untuk selalu memeriksa payudara setiap 4- 5minggu sekali. Selain payudara yang membesar, air seni yang merembes umum dialami oleh Ibu hamil. Pembesaran rahim akan menekan punci kencing sehingga apabila terdapat peningkatan tekanan intraabdomen (perut) seperti tertawa, berolahraga, batuk, perubahan posisi, atau bahkan bergerak terlalu cepat dapat menyebabkan penekanan pada pundi kencing. 

PERUT SEMAKIN MEMBESAR 

SENDAWA DAN BUANG ANGIN - Pada trimester ini anda akan bersendawa atau ingin buang angina/kentut pada saat yang tidak seharusnya—jangan bingung—anda tak sendirian mengalami masalah ini. Hal ini karena usus merengang dan anda akan merasa kembung.

PELUPA - Ada beberapa teori tentang hal ini karena tubuh ibu terus bekerja berlebihan untuk perkembangan bayinya..

RASA PEDIH DI ULU HATI - Rasa panas atau terbakar didada bhg bawah atau perut bhg atas tapi tidak ada hubunganya dengan jantung. ini karena hormon progesterone meningkat yang menyebabkan relaksasi dari otot saluran cerna dan juga karana rahim yang semakin membesar Nilai positif dari relaksasi otot saluaran cerna adalah gerakan makanan menjadi lebih lambat sehingga nutrisi terserap lebih banyak.
Atasi dengan jangan makan dalam jumlah besar terutama sebelum mau tidur. Jauhi makanan yang pedas, berminyak dan berlemak. Waktu tidur malam tinggikan posisi kepala anda.

PERTUMBUHAN RAMBUT DAN KUKU

Perubahan hormon menyebabkan kuku akan tumbuh lebih kuat dan tumbuh rambut lebih banyak .

SAKIT DI PERUT BAGIAN BAWAH

Pada kehamilan 18-24 minggu anda akan merasakan nyeri diperut bagian bawah yang seperti ditusuk atau seperti tertarik disatu atau dua sisi, hal ini karena perenggangan ligamentum dan otor unutk menahan rahim yang semakin membesar...haa ini mmg sakit...dtg tiba2..dan akan hilang tak lama kendian. Atasinya dengan duduk atau berbaring dengan posisi yang nyaman.

PENING KEPALA - Pening terjadi ketika pembesaran dari rahim anda menekan pembuluh darah besar sehingga menyebabkan tekanan darah menurun.
Atasi dengan melakukan perpindahan posisi pelahan lahan atau bertahap untuk menghindari perubahan tekanan darah yang mendadak...

MENDENGKUR- Peningkatan aliran darah selama kehamilan akan menyebabkan sesak dan pembengkakan membrane mukosa yang menimbulkan mendengkur saat tidur...

HIDUNG DAN GUSI BERDARAH - Hal ini juga karena peningkatan aliran darah selama masa kehamilan. Kadang juga mengalami sumbatan pada hidung hal ini karena perubahan hormonal.

PERUBAHAN KULIT - Garis kecoklatan mulai dari pusat ke tulang pubis disebut linea nigra.

Kecoklatan pada wajah disebut chloasma atau topeng kehamilan, ini dapat menjadi petunjuk kurang asam folat. Strecth mark terjadi karena perengangan kulit yang berlebih biasanya pada perut dan payudara. Akibat perengangan kulit ini anda dapat merasa gatal...so..rajin2 lah sapu lotion atau baby oil ke perut ye..

PAYUDARA - Payudara akan semakin membesar dan mengeluarkan cairan yang kekuningan yang disebut colostrums. Puting dan sekitarnya akan semakin bewarna gelap dan besar dan bintik-bintik kecil akan timbul disekitar putting, itu adalah kelenjar kulit..

KRAM PADA KAKI - Kram otot ini timbul karena sirkulasi darah yang lebih lambat saat kehamilan. Atasi dengan menaikkan kaki keatas, minum cukup kalsium. Bila anda terkena kram kaki ketika duduk atau saat tidur, coba untuk menggerakan jari-jari kaki kearah atas. 

PEMBENGKAKAN SEDIKIT - Pembengkakan adalah kondisi normal pada kehamilan, hampir 40 % wanita hamil mengalaminya. Hal ini karena peningkatan hormon yang menahan cairan.

Pada trimester kedua ini akan tampak sedikit pembengkakan pada wajah, kaki , tangan.
Hal ini sering karena posisi duduk atau berdiri yang terlalu lama..

MERASAKAN GERAKAN BAYI ANDA - Pada kehamilan minggu ke 15-22 anda akan mulai merasakan gerakan bayi anda yang awalnya akan terasa seperti kibasan, tetapi di akhir trimester ini, anda akan benar-benar merasakan pergerakan bayi anda. 

ok..itu saja info2 yg dapat kite kongsi bersama..
jumpa lagi.. ;)

Makanan tinggi protein...


Memandangkan i skrg tgh memilih2 makanan yg tinggi protein, byk info i cari. ngn mengugel, baca mcm2 utk pemakanan yg baik dlm keadaan skrg... so, nk kongsi kt sini... jom tmbh2 ilmu... ;)
>> 10 Makanan Sehat untuk Wanita Hamil bersama pembaca sekalian. 
10 Makanan Sihat untuk Wanita Hamil.


  1. Telur
    Seorang ahli gizi yang bernama Elizabeth Ward mengatakan bahawa telur adalah hal yang menakjubkan, dimana melaluinya Anda mampu mendapatkan banyak manfaat dalam satu telur dan itu hanya sekitar 90 kalori.
    Selain lebih dari 12 vitamin dan mineral, telur mengandung banyak protein berkualiti, yang penting untuk kehamilan. “Sel-sel bayi Anda tumbuh pada tingkat yang eksponensial, dan setiap sel terbuat daripada protein,” jelas Ward. “Tambahan lagi, sebagai wanita hamil, Anda juga memiliki keperluan protein sendiri.”
    Telur juga kaya akan kolin, yang secara keseluruhan mendorong pertumbuhan bayi dan kesihatan otak, sambil membantu mencegah cacat sistem saraf. Bahkan mengandungi lemak omega-3 yang penting bagi perkembangan otak dan penglihatan.
    Walaupun antara keburukan telur adalah kolesterol, disangkalkan oleh Ward. Ternyata bahawa makan lemak tepu lebih berupaya menimbulkan banyak kesan buruk pada kolesterol Anda daripada makan kolesterol yang ditemukan secara alami dalam makanan. Telur tinggi dengan kolesterol, namun juga relatif memiliki kandungan lemak tepu yang rendah, dengan sekitar satu setengah gram untuk setiap biji. Sehingga wanita sihat dengan kolesterol darah normal dapat mengambil 1-2 biji telur sehari sebagai sebahagian daripada diet seimbang rendah lemak tepu.



  2. Ikan salmon
    Ikan salmon bukan sahaja dipenuhi dengan protein kualiti tinggi, bahkan salmon juga merupakan sumber omega-3. Kandungan gizi pada salmon ini bagus untuk ibu hamil, selain juga ikan ini memiliki jumlah merkuri yang lebih rendah. Bahaya ikan lainnya bagi ibu hamil adalah kandungan merkuri yang tinggi, dimana boleh membahayakan semasa proses perkembangan sistem saraf bayi. Namun ingat, jangan makan salmon terlalu banyak, setidaknya dengan sekadar 12 auns per minggu untuk mengurangi bahaya merkuri itu.



  3. Kacang
    Ada begitu banyak pilihan, manfaat kacang bagi wanita hamil sudah tidak diragukan. Dari semua jenis kacang, kacang buncis mengandung yang terbaik untuk serat dan protein yang paling banyak dari semua jenis sayuran.
    Anda sudah tahu protein penting selama kehamilan, namun Anda mungkin belum menyedari bahawa serat dapat menjadi teman baru terbaik Anda selama menunggu sembilan bulan. Semasa kehamilan, saluran pencernaan agak lambat, menyebabkan Anda berada pada risiko untuk sembelit dan wasir. Jadi serat berfungsi membantu mencegah dan meringankan masalah ini.
    Selain itu, makanan yang mengandung serat cenderung menjadi kaya gizi. Hal ini dibenarkan kerana biji juga merupakan sumber yang baik dari zat besi, folat, kalsium dan zink.



  4. Ubi jalar
    Satu pengetahuan baru tentang manfaat ubi jalar bagi wanita hamil, ubi jalar mempunyai warna oren yang terdiri dari karotenoid, pigmen tanaman yang dikonversi menjadi vitamin A dalam tubuh kita.
    Ubi juga merupakan sumber vitamin C, folat, dan serat. Dan seperti kacang, ubi murah dan serbaguna.



  5. Popcorn dan biji-bijian lainnya
    Popcorn adalah gandum. Seluruh butir penting dalam kehamilan kerana gandum tinggi serat dan nutrisi, termasuk vitamin E, selenium, dan fitonutrien – tanaman senyawa yang melindungi sel-sel. Bukan hanya popcorn. Ada banyak biji-bijian lain di luar sana, dari oatmeal untuk roti gandum sampai untuk gandum.



  6. Walnut
    Anda tidak suka ikan atau telur? Tapi masih ingin mendapatkan omega-3 yang sangat penting untuk pertumbuhan otak bayi Anda? Cuba walnut, ini adalah salah satu sumber sayur-sayuran omega-3 terkaya. Sejumlah walnut adalah pilihan yang cocok untuk snack atau bahan salad.



  7. Yogurt
    Yoghurt biasanya memiliki kandungan protein dua kali protein yogurt biasa, hal ini menjadikannya salah satu makanan kesukaan selama kehamilan. Dan segala jenis yoghurt merupakan sumber kalsium, yang penting dalam diet kehamilan. Jika Anda tidak mendapatkan kalsium yang cukup, maka jumlah kalsium yang akan sampai pada perkembangan bayi Anda juga terbatas.
    Tujuan selama kehamilan adalah untuk memastikan Anda memberikan segalanya yang diperlukan oleh bayi tanpa mengabaikan kesihatan Anda sendiri dan gizi. Kalsium akan membantu menjaga tulang Anda sendiri agar tetap kuat dan utuh dalam masa yang sama membuat kerangka yang sihat untuk bayi Anda.



  8. Sayuran Daun Berwarna Hijau Tua.
    Manfaat sayuran untuk wanita hamil sudah tidak diragukan, terutama sayuran yang berwarna hijau tua. Contohnya bayam, atau sayuran berdaun hijau lain yang sarat dengan vitamin dan nutrisi, termasuk vitamin A, C, dan K, serta folat yang sangat penting. Sayuran juga telah ditemukan untuk meningkatkan kesehatan mata.



  9. Daging tanpa Lemak
    Daging adalah sumber protein berkualiti tinggi, carilah daging tanpa lemak atau lemak yang telah dipisahkan. Ketika membeli daging merah, sangat susah untuk mendaptkan daging yang bebas lemak. Jangan makan hot dog, meskipun, kecuali jika dagingnya dipanaskan dengan wap panas. Ada risiko kecil untuk dalam makanan seperti ini kerana boleh menjadi perantara bakteri dan parasit dari daging seperti toxoplasma Listeria monocytogenes, atau salmonella pada bayi.



  10. Buah-buahan dan sayuran Beraneka Warna
    Makan berbagai-berbagai warna sayur serta buah seperti warna hijau, merah, oranye, kuning, ungu, putih akan memastikan bahwa Anda dan bayi Anda mendapatkan berbagai nutrisi. Setiap kelompok warna yang berbeza memberikan vitamin, mineral, dan antioksidan.
    Keuntungan lain di seluruh spektrum makan buah dan sayuran adalah Selama tahap akhir kehamilan, bayi ‘menjilat’ makanan yang Anda makan melalui cairan ketuban. Jadi jika Anda sudah memperkenalkan bayi Anda pada berbagai buah-buahan sehat dan sayuran dalam rahim, Anda akan meningkatkan peluang bayi Anda akan mengenali dan menerima makanan itu nanti.
    Selain daripada makan buah-buahan yang dibeli di kedai buah atau pasar, anda juga boleh mengamalkan jus buah-buahan. Di Malaysia, jus buah-buahan yang terkenal sekarang adalah Jus Monavie, ia amat bagus untuk ibu mengandung dalam membentuk kulit bayi yang lembut serta kulit ibu mengandung juga. 

Friday, September 14, 2012

Susahnya nak mkn nasi... (>_<)



Haih, camana nk buat lg... ank bjg sya ssh yg amat nk mkn nasi. sua nasi beria la hai tutup muka n lari serkup kt sofa... bayangkan... geram xyh ckp la... mcm2 cara dh pujuk, xberjaya gk. mcm takut+fobia+trauma mkn nasi... huhuhuhu. sabo je la. multivitamin??? xyah ckp, mcm2 ada dlm peti ess i... tp dia cuma lalu mkn lauk2 je terutama ayam goreng, naget, sosej n fries.... itu faveretnya.... i xde la mrh beria2, xblh la nk paksa2 klu dia dh xsuka kn.... cuba usaha gk cari yg berkhasiat sikit... skrg mkn biskut2 cicah air dh nak... erm, lain... bihun sup kegemarannya... i buat gk selalu tp xde hari2... klu beli mcm xleh caya sgt sbb supnya rasa kiub segera je.... adeh, pening... i n hubby siap rujuk ngn doc lg. doc pun bg cadangan mcm2, tp smua cadangan xbernas n kami dh teray leer.... -.-

nak x nak, makanan yg dia suka i standby je. xleh putus. klu dia ckp... 'mama nk mkn...' itu maknanya dia lpr leer... i tgh2 mlm grg la apa patut, haaa 1 lg, cucur adabi.... itu je la yg dia nk...

jajan... pun dia suka. tp i n hubby cuba elak sedaya upaya xnk bg dia mkn benda2 mcm tu, klu nmpk dia ngamuk sgt baru belikn, tu pn suruh dia amik sekali dua, then papanya sorok plastik jajan tu ckp dh abis... rasa sikit jd ler kn...

cara lain, xtau nk buat camne. bila tnya ank org lain.... kebanyakan bdk lelaki ssh mkn nasi kot... yg gegurl je i dpt tau ramai yg suka mkn... best ler.... Amsyar klu hari dia nk mkn nasi, Ya Allah seronok nya Tuhan je tau... i sanggup ngadap dia suapkn nasi n ikut mana dia main asal dia mkn.... xpela bersepah pun asl byk msk perut.... fuuh... nk cari time tu la kan main ssh.

buntu weeiiii, nasib susu dia minum byk, tp xbest la kn sbb dh besar mesti kita nk bg dia mkn makanan berat n berkhasiat.... ish... blank! penat kami somi isteri pk... memilih si amsyar ni bab2 mkn.... huhuhuhu.... minum air je kan main byk bergelas2 sehari....;/ 

Thursday, September 13, 2012

colek buah...


hehehe.... tajuk tu bahasa kg i... skrg duk tingin ler mkn dua buah ni ngn gula+kicap+ciliapi... sdp n puas bila dpt mkn.... i sblm2 ni bknlah penggemar buah2 masam mcm ni, xmcm my adik beradik yg dr kecik penggemar buah masam ni.... i xberia pn. klu ada mkn sikit2.... xde xpe.... klu 3org adik bradik i, ngadap 1 pggan leh abis beberapa saat. heeeee.... terutama si byna n knani tu... obses.... ;p

tp sjk 2 menjak ni, mangga muda n jambu xputus dlm peti ess... klu tingin, trs mkn.... ngn abg am skali mkn jambu tu... hihihihi.... erm mungkin 'pembawakan' kot.... lain sikit tingin kali ni, dulu xsentuh lgsung benda masam2 even yg kering2 atau jeruk.... tp i mkn sikit2 je.... lps tingin je... bkn ngidam... ;) lain kan.... ngeeeeeeeeee ;p


Wednesday, September 12, 2012

Kuih raya tersedap di abad ini.... (>_<)

Haaaa... ni cite btl, i bab2 kuih raya ni xde la beria sgt, suka jgk... tp sdg2 je xla smpai duk ngadap 24 jam je kn... tp ada 1 kuih raya ni dh buat i terpikat smpai berulang ordernya...

erm xtau apa nama sbnr kuih ni, i sebut kuih loceng je... masa sblm blk kg beraya baru2 ni, i tnya my sis knani tu, ada x org opis dia jual kuih raya sdp2... dia kata ada. 2jenis, 1 kuih raya loceng, 1 lg 2benua kot.... i mcm terpikat ngn kuih loceng sbb perasan thn lps dia pnh beli n kim kt i bwk blk kg.... tp xberapa nk lyn... dia lak beria ckp sdp... smpai kg lgsung lupa nk mkn...

eermmmm bila dia dh promote, i ckp xpela amik 1 nk mkn kt umh.... pastu dia bg la sblm blk kg tu, tp i tggal kt umh je nk mkn lps raya.... kt kg, dh siap order kt opis ni... sj buat tambah2...

dh blk seminggu beraya i buka kuih raya yg mana i tggal kt umh tu, skali rasa kuih loceng ni.... ya Allah mmg sdp, my hubby pn ckp sdp. haaa dia mmg xberapa sgt mkn kuih raya, klu dia ckp sdp tu.... confirm lerr... ;) jp je abs 1 bks.... huhuhuhu.... ulang2 mkn, cair dimulut.... like3... hahahaha... smpai dh nk abs i jd syg nk mkn tkt abs.... hahahahaha..... mcm tu skali. then my hubby srh tnya my sis, leh repeat order x.... hehehe. trs i tnya knani, mula2 my sis ckp dh xde, pastu 2,3 hari lps tu dia kol i, ckp org yg buat kuih tu nk buat lg sbb ramai permintaan lps raya ni n dia dh siap orderkn 2bks utk i, haaaa.... seronok kan main, tp i dh ckp xde pun xpe. bkn beria ngidam... dh rasa ok la kn ;) skali dh smpai umh, nikmatnya rasa.... sbekas i sorg je mkn... sdp weeeiiii.... tgk rupa dh tau... nyum3....

ni ha kuih locengnya.... sdp ooooooooooo..... rasa nk order je sepanjang thn.... xmo putus bekalan...hihihi... eermmm harga pn blh tahan rabak purse klu beli byk2.... xpela. sdp -.-

ini gmbr smlm, belen bks 1st... dh licin i ngap mlm td.... ;)


ni bks lum usik, my hubby dh cop katanya.... eermmm xlama gk ni... kehkehkehkeh... ;p


Tuesday, September 11, 2012

checkup 25 minggu a.k.a minum air gula ;/

kisah smlm ni @ kk nilai... 

pg2 i dh terpacak kt kk tu sbb nk penuhi temu janji yg sepatutnya mggu lps i kena pegi. oleh kerana mggu lps bz ngn pendaftaran pelajar baru, i xdpt pegi checkup. tu yg smlm kena pegi jgk.

xdpt nk elak dr minum air gula aka mgtt, i pasrah je serah diri ikut arahan nurse2 dsana. masa tggu turn tu, ya Allah mcm takut nk banak. bygkn sejuk tgn takotnya ngalahkn nk operate. huhuhu...sbb i dh pnh rasa masa 1st pregnant dulu.tp dulu i ngelat, minum xabs trs buang. xsggup. hampir2 kuar blk. adeh. kali ni dorg detail sikit. pggil sorg2 minum dpn nurse n mesti abskn 1 gelas. msk je tekak, i dh tersedak nk muntah n sbb terlalu manis smpai lekat kt kerongkong... berair air mta. rasa nk pitam ada. dah batuk2 siap lap2 air mata dh... hadoi azab2... 

tarik nafas i abskn gak. huhuhu. kuar je blk tu, my hubby dh senyum2. i dh xblh ckp. tkt terkeluar. naya je. ramai gk yg tertewas yg sama minum ngn i tu. kt kaunter gk dia tersembur. xpsl kena repeat. fuh. mcabar btl. lawak pun ye :p

then, i count checkup baby n cucuk kt tgkat atas sementara tggu kul 10 kena amik darah lg. haish mcm2... redha je la. nasib smlm nyer checkup jap je i setel. biasa slagi lum tghari jgn hrp nk siap. kalini baik nyer kauntim. huhuhu.

checkup perut, baby ok, cuma yg buat i terkejut berat naik 4 kg. tp i rasa bdn i sama je. hihihi. cait xleh caye timbg kt opis ni... confident je xnaik brt i bila hari2 timbg kt opis ni, huh... nasib xbyk bising nurse. cuma kena check tekanan darah 3hari skali. xpela. jgn srh minum air gula lg dh. xpsl ada nurse jd mgsa ngadap muntah ijo. kuikuikui. xdaya nk repeat lg.... cukup sudah -.-

petang raya yg besh... :-)

k, ni cite ptg raya pertama yg besh...
hihihi. kami 2 family (wif knani family) lepak kt umh nenek. dkt je dr umh my parents... smpai mlm lepak situ. eh, citenya ptg tu my bil pjt pokok rambutan kt blkg umh nenek tu. xde org lyn sgt buah rambutan tu sbb tggal yg tggi nun di puncak sana. heheehe. tetiba my bil bwk msk umh beberapa tgkai, wah kan main seronok sume. tp leh rasa sikit srg je le. xsmpai amik byk2... huhuhu.

skali dtg my kezen, pjt lg skali ngn my bil, hihihi. i plg smgt. siap bg tudung saji suh isi dlm tu. kahkahkah... sekali hah amik ko. penuh tudung saji tu ngn rambutan. seronok sume. nk dkt maghrib smpai lak my sis 1 tu. apa lg ngadap ler. hihihi. besh3 ;)

boncet sume lyn ketupat, rendang, nasi impit, nasi dagang dr pg skali dpt mkn rmbutan suka sgt ye. i je xblh beria, papa amca asyik jeling2 je suh beringat. hihihi... takot ler. smbil2 tu blh tahn gk i mkn. siap bwk bkl esk pg mkn otw blk tepeng... cuweet moment :)

i snap dr dlm umh je... ;) *beria la hai model tu... ;p


tgk rambutan yg byk tu... dapnya Tuhan je tau... maneeeessss...

sdg si hero kepenatan tertido kt papanya... dh tu main je dr pg... 

Kisah Raya 2012

23 Syawal 1433...
   
baru dtg mood nk bercerita kisah raya kami, xpe la lmbt sikit pun kan, masih dibulan syawal kan.... hehehehe...
bermula sabtu (sehari sblm raya) lps sahur, kami bersiap bertolak ke kg i.... mmg cari time dihujung2 waktu utk ngelak kan jem yg teruk mcm thn lps. serik beb, thn lps mmg dasat pnya jem menghala ke kg i.... thn ni plan baik pnya.... w/pun keta byk, tp xsesak n jem yg teruk... masih bergerak keta dgn lancar... Alhamdulillah...bertolak dlm 6.30am smpai dlm 3p.m. ok la... mood kami pn baik2 je smpai kg... sbb xharung jem yg teruk... kt kg. kakak 2nd i dh smpai dulu beberapa hari.... erm thn ni, spesel... best, sbb dpt jmpa sume adik beradik... ;) selama 5 thn xpnh beraya sama 4 beradik... thn ni mmg nostalgia pnya.... mengimbas kenangan zaman bjg... hahahaha... ye la, masing2 dh berkeluarga.... raya 1st mesti dh ada giliran masing2... ;)

k, kembali pd topik sbnr.... persiapan raya kami dh setel awal, kelengkapan amsyar jgk... cuma dihujung2 waktu nk cr sikit2 je brg papanya yg ssh nk jmpa yg bekenan dhati... huhuhu... mcm songkok, kasut, sampin... fuuhhh round seluruh dunia mencari ;p menguji kesabaran dbulan pose tau... ;/ tp Alhamdulillah, jmpa akhirnya dkt2 nk blk kg dh....

raya 1st, tema kami hijau aqua... i plg nervess pkai bj raya utama kami tu... sbb? risau ketat tang perut n kainnya... yela, tmpah 2 bulan awal tu.... huhuhu... xdpt tdk, i pkai gk... nasib muat gk, smbil kontrol nafas n perut,huhuhu, mkn pun kontrol2 gk.... kikiki ;p, gmbr pn byk tutop peyut ;p c........

dpagi raya... sbb my sis 2 blk, i buli anaknya si kakak snap gmbr kami byk2.... hehehe, dia lg suka... so, thn ni plg byk gmbr kami ber3... like3... ;)

owh ini si cantek manes yg suka snap gmbr kami... hehehe, kamceng sama abg am... pantang srh, nk aje... ;)
lg... dh ptg time ni... tgk gmbr ber2 tu, songkok n sampin papanya hlg sudaaa.... muka penat je ;)

raya ke 2, hari tu tema kaler coklat... my hubby ler pilih kaler ni n kaler ni jgk utk bj raya i ke 2 hihihi.... dia mmg suka pkai bj melayu, so mcm taun lps jgk... 2psg bj melayu thn ni... beria x? x kaann.... bguna tu.... hihihihi.... raya ke2, kami 2,3 buah keta berkonvoi utk ziarah ke umh sedara mara yg jauh2... biasa mmg smpai mlm... penat. tp puas hati... amsyar pun ok je, risau ngn dia sbb cuaca pns, kot2 dia dmm ke, sesema ke.... adeh ssh la mau bjalan... tp Alhamdulillah, smua ok.... raya ke2 ni jgk, my 2nd sis knani tu dh nk blk skinchan umh milnya... then kami amik kesempatan bergambar ramai2.... sadis beb ;p sbb dpt jmpa jp je... dia pn xdpt join konvoi kami... hukhukhuk ;/ (beria, pdhal umh ciput je kt bbst ;p) suasana raya lain sket kaaannnn...huhuhu. tgk gmbo lg...

pg2, snap gmbr bdua dulu dlm blk.... wakakakakah ;p gmbr ats kt umh mak sdara i, situ2 gk ;)

haaaa.... ni sblm kami berkonvoi, sbb my sis 2 dh nk bertolak, amik kesempatan bgambr ramai2.... xpnh lg bgmbr ramai2 camni. tp yg spoil si byna xdop... dia tdo umh nenek, bebel dia xtggu dia skali... kuikuikui ;p *tgk amca xduk diam, kezen dia baik2 je ready... heeeeee....

perjalanan bermula kt umh sdara yg dkt2 dulu, haaaa gmbr ats kiri tu my sis 1, erm rasa xpnh msk gmbr dia dlm blog ni.... ssh nk jmpa w/pun dia keja kt kb aje... ;)

pewwieeet, my hubby n birasnya yg 1st ;) sporting my bil ni.... ;) yg 2nd xsmpt nk bgambo. dorg tgh rushing nk blk dh... gmbr lain, ragam ank2 buah n amca duk lyn hal sndiri...

lg kt umh sedara mara... 

raya ke-3, pg2 i dh bersiap nk blk ke taiping plk... kena kuar pg, xnk jd mcm thn lps, bayangkn keta bergerak 2km je smpai amik masa 3jam... kami terperangkap dlm keta.... seksa btl... amca dh siap buka bj dlm keta sbb temprature dh naik tggi xleh on ekon dh pun.... ish sesak nafas bila igt blk....
thn ni dlm kul 9 lbh kami dh kuar... jln Alhamdulillah, seperti dirancang xsesak w/pun keta byk menuju ke jalan grik... syukur sgt... sempat singgah kt bukit bunga (tmpt jual brg2 dr siam) cuci mata.... maklumla, jln xsesak... so beli sikit2 situ zass trskn perjalanan.... ;) jom lyn gmbr, xbyk sgt sbb raya ke3 dlm keta je, smpai  taiping dlm kul 3pm... ;)

perjalanan baru bermula... abg am muka tdo sbb kejut dia awal... hihihihi... nasib xmragam...

ni dh separuh perjalanan. tgh anak lyn game ketanya, mama papa amik masa take pic ;p

raya ke -4, erm hari ni kami gi mana ye... ooo pegi bgkel jap check apa2 ngn keta, jln2 kt pekan tepeng, n pegi beraya kt umh kwn my hubby.... ;) ada gmbr jgk... ;)

gmbr sementara mengisi masa kt bgkel...

raya ke5, raya ke-6 lepak umah je layan tamu.... ;) raya ke 7 brsiap pulang ke Nilai... n singgah beraya kt sungkai umh sedara mara sblh hubby... ptg trskn perjalanan blk. yuhuuuuuuu... sekejapan je rasa cuti seminggu kan... ikutkan xpuas cuti.... n tahun ni, i puas hati sbb raya dpt jmpa smua adik beradik n ipar duai, ank2 sedara w/pun kami xlama pun bersua.... cuma ralat sikit xdpt bergambar smua 4 beradik, sedih leerr..... smua dh plan, tp masa xmengizinkan, ada tamu dtgla, ank main bunga api la, dh tkr bj lah.... huhuhuhu..... ssh ooo nk jmpa skali camni, 5 thn skali lum tentu... xpela. next time insyaAllah...

bebai... blk nilai sudaaa... ;)

that's all... sekian cite raya kami 2012 seringkasnya.... (^_^)


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...