Jom ikut Amca... (^_^)

Thursday, September 27, 2012

almost 27 week... trimester ke-3 sudaaa...

Bayi anda sekarang berat 2 paun / 875 gram dan berukuran 14.5 inci / 36.6 sentimeter dari kepala ke jari kaki. Matanya membuka dan menutup, dan dia tidur dan berjaga mengikut jarak masa yang teratur dan mungkin menghisap jari dan ibu jari. 

itu ayat bila search 'baby 27 minggu'

Fuhh... sekejapan sj masa berlalu, dh masuk 27 minggu my baby in my womb... huhuhu... nevesnya, walaupn ni 2nd time. tkt gk mcm yg 1st... seminggu lg cukup 7 bulan... tinggal lg 13 minggu utk smpai ke 'duenya'... klu terawal, xsmpai 13mggu la kot... adeh, risau... -.-

persiapan baby, lgsung xde apa2 lg.... tp mungkin yg 2nd ni xbyk brg2nya mcm yg 1st kan... sbb brg2 abg am nya byk n xjejas apa2 pun lg... cuma nk tambah sikit2 je. sbb tu lengah2 je nk beli... xpe, insyaAllah ada masa lg ;)

klu tnya perasaan skrg, mmg la xsbr nk jmpa si tecit ni kuar kan... dlm masa sama campur2 tkt dlm keterujaannya tu.... adesss, i ni byk mengugel baca mcm2.... pastu mula la takut. selalu camtu... bila dh byk tau, ssh hati lak jadinya.... xpela, redha je... think +ve. klu pengalaman yg 1st tu, hhhhhhhhmmmmm sakiiiiiiiitttt xterkata... eerkkk sesak dada... -.-

next week scan @ kk. masa yg ditunggu2, suka scan kt kk sbb jelas n canggih.... xcam klinik panel... hihihi insyaAllah akan diupdate kemudian...

owh persiapan mamanya pun lg xready apa2, kena jgk tu sediakan beberapa brg penting... erm, xpe2 insyaAllah smuanya kan baik2... doakan sya... ;)

marilah kita menambah pengetahuan bila menjelang trimester ke-3 ini, hasil mengugel sya.... hehehe... klu rajin, bacalah, bgs ni... ;)

Tips menjelang trimester ketiga ni:
  • jangan makan makanan yg mengandungi kadar garam yang tinggi..kerana boleh menyebabkan krem apabila penumpukan garam boleh menyekat aliran darah ke kaki.

  • buat exercise seperti berenang untuk mengelakkan krem

  • Hindari perubahan suhu yg drastik kerana pada masa ini pembuluh darah ibu berada pada titik kepekaan yg berlebihan sehingga menjadi sensitif. keadaan ini akan membuatkan si ibu menjd cepat lelah.

  • Waktu tidur mengiring ke kiri supaya peredaran darah lancar

  • Kalau terasa nak buang air kecil jangan tahan kerana boleh menyebabkan infection pd saluran kencing.

  • bykkan istirahat dengan urutan-urutan lembut dan aromaterapi untuk ketenangan.

Janin :
Minggu ini adalah awal dari trimester ketiga. Sekarang berat janin mencapai 900 -1000 g dengan panjang janin dari kepala ke tumit sekitar 34 cm. Janin makan dan tidur teratur... Otak janin berkembang sangat progresif..sebab tu disarankan makan minyak ikan pada trimester ketiga... Telinga janin masih diliputi oleh verniks kaseosa yang melindungi janin dari cairan ketuban sehingga suara yang mereka dengar masih berdengung. Apabila janin lahir minggu ini, kemungkinan bertahan hidup adalah 85% dengan bantuan medis.

Ibu :
Rahim Ibu berada 7 cm diatas pusar atau 27 cm diatas tulang pubis atau tulang kemaluan. Karena rahim semakin membesar dan sudah dekat dengan paru sekarang, maka paru-paru Ibu tidak dapat mengembang sempurna sehingga terkadang Ibu merasakan sedikit sesak napas.

Payudara Ibu sudah membesar sejak awal kehamilan dan semakin bertambah berat saat ini. Ingatlah untuk selalu memeriksa payudara setiap 4- 5minggu sekali. Selain payudara yang membesar, air seni yang merembes umum dialami oleh Ibu hamil. Pembesaran rahim akan menekan punci kencing sehingga apabila terdapat peningkatan tekanan intraabdomen (perut) seperti tertawa, berolahraga, batuk, perubahan posisi, atau bahkan bergerak terlalu cepat dapat menyebabkan penekanan pada pundi kencing. 

PERUT SEMAKIN MEMBESAR 

SENDAWA DAN BUANG ANGIN - Pada trimester ini anda akan bersendawa atau ingin buang angina/kentut pada saat yang tidak seharusnya—jangan bingung—anda tak sendirian mengalami masalah ini. Hal ini karena usus merengang dan anda akan merasa kembung.

PELUPA - Ada beberapa teori tentang hal ini karena tubuh ibu terus bekerja berlebihan untuk perkembangan bayinya..

RASA PEDIH DI ULU HATI - Rasa panas atau terbakar didada bhg bawah atau perut bhg atas tapi tidak ada hubunganya dengan jantung. ini karena hormon progesterone meningkat yang menyebabkan relaksasi dari otot saluran cerna dan juga karana rahim yang semakin membesar Nilai positif dari relaksasi otot saluaran cerna adalah gerakan makanan menjadi lebih lambat sehingga nutrisi terserap lebih banyak.
Atasi dengan jangan makan dalam jumlah besar terutama sebelum mau tidur. Jauhi makanan yang pedas, berminyak dan berlemak. Waktu tidur malam tinggikan posisi kepala anda.

PERTUMBUHAN RAMBUT DAN KUKU

Perubahan hormon menyebabkan kuku akan tumbuh lebih kuat dan tumbuh rambut lebih banyak .

SAKIT DI PERUT BAGIAN BAWAH

Pada kehamilan 18-24 minggu anda akan merasakan nyeri diperut bagian bawah yang seperti ditusuk atau seperti tertarik disatu atau dua sisi, hal ini karena perenggangan ligamentum dan otor unutk menahan rahim yang semakin membesar...haa ini mmg sakit...dtg tiba2..dan akan hilang tak lama kendian. Atasinya dengan duduk atau berbaring dengan posisi yang nyaman.

PENING KEPALA - Pening terjadi ketika pembesaran dari rahim anda menekan pembuluh darah besar sehingga menyebabkan tekanan darah menurun.
Atasi dengan melakukan perpindahan posisi pelahan lahan atau bertahap untuk menghindari perubahan tekanan darah yang mendadak...

MENDENGKUR- Peningkatan aliran darah selama kehamilan akan menyebabkan sesak dan pembengkakan membrane mukosa yang menimbulkan mendengkur saat tidur...

HIDUNG DAN GUSI BERDARAH - Hal ini juga karena peningkatan aliran darah selama masa kehamilan. Kadang juga mengalami sumbatan pada hidung hal ini karena perubahan hormonal.

PERUBAHAN KULIT - Garis kecoklatan mulai dari pusat ke tulang pubis disebut linea nigra.

Kecoklatan pada wajah disebut chloasma atau topeng kehamilan, ini dapat menjadi petunjuk kurang asam folat. Strecth mark terjadi karena perengangan kulit yang berlebih biasanya pada perut dan payudara. Akibat perengangan kulit ini anda dapat merasa gatal...so..rajin2 lah sapu lotion atau baby oil ke perut ye..

PAYUDARA - Payudara akan semakin membesar dan mengeluarkan cairan yang kekuningan yang disebut colostrums. Puting dan sekitarnya akan semakin bewarna gelap dan besar dan bintik-bintik kecil akan timbul disekitar putting, itu adalah kelenjar kulit..

KRAM PADA KAKI - Kram otot ini timbul karena sirkulasi darah yang lebih lambat saat kehamilan. Atasi dengan menaikkan kaki keatas, minum cukup kalsium. Bila anda terkena kram kaki ketika duduk atau saat tidur, coba untuk menggerakan jari-jari kaki kearah atas. 

PEMBENGKAKAN SEDIKIT - Pembengkakan adalah kondisi normal pada kehamilan, hampir 40 % wanita hamil mengalaminya. Hal ini karena peningkatan hormon yang menahan cairan.

Pada trimester kedua ini akan tampak sedikit pembengkakan pada wajah, kaki , tangan.
Hal ini sering karena posisi duduk atau berdiri yang terlalu lama..

MERASAKAN GERAKAN BAYI ANDA - Pada kehamilan minggu ke 15-22 anda akan mulai merasakan gerakan bayi anda yang awalnya akan terasa seperti kibasan, tetapi di akhir trimester ini, anda akan benar-benar merasakan pergerakan bayi anda. 

ok..itu saja info2 yg dapat kite kongsi bersama..
jumpa lagi.. ;)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...